Czy klasyczne podejście do zarządzania procesem testowym jest w stanie podołać wyzwaniom współczesnego świata IT?


Prelegent: Leszek Zieliński

Prelegent: Daria Bajda
Patrząc na popularność produktów takich jak motocykle Harley Davidson, można stwierdzić, że pomimo upływu czasu, ich niepowtarzalny wygląd nie musi podlegać żadnym zmianom. Świat IT nie zważa jednak na wyjątki i co chwilę zaskakuje nas czymś nowym, stawiając przed testami coraz większe wymagania.

Klienci oczekują od nas elastycznych rozwiązań. Jednak czy klasyczne podejście do zarządzania procesem testowym do takich należy? W obliczu coraz bardziej skomplikowanych zadań, innowacyjne elastyczne modele próbują stawić im czoła. To sprawia, że stajemy przed pytaniem, czy warto rozważyć odejście od modelu dostarczającego ludzi “na dane miejsca”, zastępując go modelem, w którym dostarczamy rozwiązania dla realnych problemów i wyzwań?

Poszukiwania tego typu rozwiązań doprowadzają nas do modelu Testowania jako serwis / Testowania w chmurze i właśnie tę tematykę chcielibyśmy poruszyć w trakcie prezentacji na konferencji TestWarez.

Chcielibyśmy rozważyć model usługi testowania jako model, który uwzględnia potrzeby zmienne w czasie, a ich charakter jest różnorodny.
Podczas prezentacji postaramy się porównać model Testowania jako serwisu do klasycznego modelu. Spróbujemy nakreślić profil Klienta, dla którego tego typu oferta może zostać skierowana, a także zbudować wirtualny zespół oraz “chmurę umiejętności”, które można w takim modelu dostarczać. Bo “chmura” jest tutaj pojęciem kluczowym.

Model testowania jako serwis ma za zadanie dostarczyć kompetencje, a nie ludzi o konkretnych kompetencjach. To właśnie oparcie modelu na grupie specjalistów może pozwolić na utworzenie “ligi sprawiedliwości testów”, zespołu ludzi o różnorodnych kompetencjach i różnym poziomie zaawansowania. Każda z osób wnosi doświadczenie zebrane w dotychczasowych projektach.

Być może to dobry moment, aby zwrócić uwagę na to, że tester nie musi być (i prawdopodobnie nigdy nie będzie) specjalistą w każdym aspekcie testów. Tak jak grono developerów podzielone jest chociażby ze względu na kompetencje w dziedzinie frontend i backend, tak testerzy mogą specjalizować się w różnych aspektach testów – z uwzględnieniem nie tylko typu testów, ale także biorąc pod uwagę rodzaj aplikacji, środowisko i branżę. Mogą rozwijać umiejętności managerskie, a w ramach takowych zarządzać procesem testowym. Szczególną ścieżką jest też automatyzacja testów, w ramach której wymagane są przede wszystkim umiejętności programistyczne – z uwzględnieniem specjalizacji w konkretnych narzędziach. Każda z tych ról zakłada “specjalizację”, co znacznie rozmija się z wymaganiami, które możemy znaleźć w ofertach wielu rekruterów, które pod przykrywką “testera” ukrywają specjalistę do spraw testów manualnych, automatycznych, analizy wymagań, komunikacji z biznesem, a nawet szkoleniowca, project managera, wdrożeniowca, scrum mastera i DevOpsa…

Kontynuując rozważania dotyczące kompetencji testerskich, w czasie prezentacji uwzględnimy poziomy oraz typy testów, jakie mogą zostać pokryte poprzez model testowania jako serwis.
Spróbujemy także rozważyć, czy Testing as a Service jest w stanie sprawdzić się w projektach prowadzonych w duchu metodologii zwinnych.
Przedstawimy także Testowanie jako serwis od strony technicznej, rozważając jakiego typu narzędzia oraz technologie sprawdzą się w takim podejściu, zwracając szczególną uwagę na zagadnienia Testowania w chmurze. Ocenimy ryzyko związane z transformacją klasycznego działu testów w dział prowadzony w duchu TaaS.

Tagged under:

Program konferencji

TwitterFacebookLinkedInGoogle+