Metryki, Raporty, KPI – ciemna strona informacji

Prelegent: Tomasz Olszewski
„If you can’t measure it, you can’t manage it” – ten cytat pojawia się w każdym artykule, prezentacji i wystąpieniu dotyczącym szeroko pojętych metryk. Niektórzy ich nienawidzą, inni je uwielbiają. Nie zmienia to faktu, że wiele osób używa ich w niewłaściwy sposób, poświęcając na generowanie raportów na podstawie metryk znaczną część swojego dnia. W trakcie interaktywnego panelu dyskusyjnego chciałbym poruszyć temat wypaczeń pojawiających się w trakcie zbierania metryk, ustawiania KPI (Key Performance Indicator) czy też generowania raportów. Skoro nasz manager zatrudnił nas, może w każdej chwili z nami porozmawiać i zwolnić nas w wypadku utraty zaufania. Jaki jest cel dodawania procesu monitorowania do projektu? Ustanowienie metryk „zmusza” uczestników projektu do zdwojenia wysiłków (a często „malowania trawy na zielono”) dla mierzonego aspektu, podczas gdy aspekty niemierzone są nagle odstawione na bok – choć mogą mieć kluczowe znaczenie dla sukcesu całego projektu. Metryki mają na celu analizę procesu w celu jego poprawy. Niestety codziennością są sytuacje, w których zbierane są informacje na temat liczby zgłoszonych błędów, w wyniku czego testerzy, by „podbić statystyki”, dla dwóch literówek w jednym zdaniu zgłaszają 2 osobne błędy. Metryki zamiast oceniać proces nagle stają się narzędziem oceniającym ludzi – liczba zgłoszonych błędów, liczba wykonanych test case’ów czy poziom zadowolenia klienta – bez żadnych głębszych refleksji na temat, co dokładnie i po co zmierzyliśmy. Podobne wypaczenia można przytoczyć na każdym kroku. Celem wystąpienia jest pokazanie w trakcie 15-20 minutowej prezentacji absurdów związanych z raportowaniem i metrykami oraz sposobów jak z nimi walczyć. Pokazać jak edukować użytkowników i interesariuszy w projekcie na temat metryk, by nie dopuścić do sytuacji, że przygotowywanie raportu z dwóch miesięcy testów zajmuje tydzień (ponad 12% naszego czasu!!!) Po części prezentacyjnej uczestnicy będą mogli przedyskutować pokazane przykłady i przytoczyć własne oraz w trakcie konstruktywnej rozmowy rozwiązać własne problemy związane z obszarem metryk, raportów i KPI. Rozmowa na temat własnych doświadczeń wielokrotnie pozwala uczestnikom spotkania na uświadomienie sobie, w jakiej sytuacji się znaleźli, oraz jak z danym problemem poradzili sobie inni uczestnicy spotkania. Panel jest dedykowany całej gamie interesariuszy w projektach – od product managerów, przez analityków biznesowych po deweloperów i testerów w projekcie.

Tagged under:

Program konferencji

TwitterFacebookLinkedInGoogle+