Jak nie budować zamków z piasku – porady w zarządzaniu backlogiem
Prelegent: Krzysztof Kołosowski
Stworzenie dobrego backlogu można z powodzeniem przyrównać do budowy zamku. Taka konstrukcja również jest podzielona na odpowiednie fazy, a każda z nich musi się wydarzyć w odpowiednim miejscu w czasie. Inaczej nasz zamek runie – niczym zbudowany z piasku.
Są cztery podstawowe etapy tworzenia backlogu/zamku:
- Planowanie
- Stawianie fundamentów
- Właściwa konstrukcja
- Nadawanie ostatnich szlifów
Każdy z nich zawiera oddzielny zestaw dobrych praktyk, z których warto korzystać we własnych projektach.
Planowanie
Zanim w ogóle zaczniemy myśleć o stworzeniu backlogu, trzeba wykonać szereg czynności, które sprawią, że dalsza praca będzie łatwiejsza. Oto akcje, które należy podjąć w odpowiedniej kolejności:
- Wyznaczenie wizji – pozwala na ustalenie kierunku rozwoju i przedstawia szkic przyszłości
- Stworzenie map – jest rozwinięciem wizji i weryfikuje postępy w czasie
- Stosowanie odpowiednich tablic.
Stawianie fundamentów
Podczas tego etapu wyznaczamy założenia do pracy nad backlogiem. To w tym momencie określamy, jakie elementy będą do niego trafiać i jak mają finalnie wyglądać.
Fundamenty tworzy się poprzez dwie podstawowe akcje:
- Odpowiednie filtrowanie – nie wszystkie elementy, które trafiają z fazy „discovery” muszą się znaleźć w ostatecznym backlogu
- Utrzymywanie elementów backlogu DEEP (detailed, estimated, emergent, prioritized).
Właściwa konstrukcja
Na tym etapie mamy już stworzony backlog i jedyne, co nam pozostaje, to odpowiednie zarządzanie i utrzymywanie go w nienagannym stanie. Do tego przydaje się:
- Feedback – zawsze staraj się zbierać opinie osób, które ostatecznie będą korzystały z funkcjonalności
- Estymaty – staraj się ponownie estymować każdy z elementów, który tego wymaga
- Szkice – opisuj w sposób zrozumiały elementy backlogu
- Warstwy – utrzymuj odpowiednią hierarchię pomiędzy elementami
Ostatnie szlify
Ta sekcja zawiera zbiór dobrych porad, które jedynie sprawią, że dalsza praca stanie się o wiele łatwiejsza. Te dobre rady to:
- Przeglądaj i definiuj na nowo – założenia mogą się zmieniać w czasie i dlatego backlog musi to odzwierciedlać
- Prezentuj – najlepiej, gdy zespół widzi ciągle backlog i zawsze może do niego zajrzeć
- Patrz ponad User Stories – wymagania to nie tylko dokumenty; czasem może to być obraz, diagram, a nawet nagranie
- Naucz się mówić „nie” – backlog nie jest listą życzeń i nie każde żądanie klienta musi się na nim znaleźć.
Pułapki
Droga do osiągnięcia dobrego backlogu nie jest usłana różami i na każdego z nas czekają liczne pułapki:
- Brak wartości biznesowej dla elementów backlogu
- Kurczowe trzymanie się formułki „As a User…”
- Brak celu – element bez określonego celu jest bezużyteczny
- Brak ustalonych priorytetów
Dzięki zastosowaniu się do tych rad backlog przestanie być nudną koniecznością, a stanie się precyzyjnym narzędziem, które będzie funkcjonalne i pomoże zespołowi w codziennej pracy.